Šolska in vrstniška mediacija

Šolska mediacija je proces, v katerem tretja, nevtralna stran pomaga sprtima stranema pri iskanju skupne rešitve, ki bo omogočila, da bosta obe strani iz spora izšli zadovoljni in opolnomočeni.
Bistvena razlika med šolsko in vrstniško mediacijo pa je predvsem v tem, da šolsko mediacijo izvajajo strokovni delavci na šoli, medtem ko vrstniško mediacijo izvajajo učenci oz. dijaki sami.

Značilnosti in prednosti šolske mediacije

  • mediacija predstavlja način mirnega, konstruktivnega in dogovornega načina reševanja konfliktov in sporov med učenci, dijaki, učitelji, starši in drugimi delavci oz. uporabniki šole oz. vzgojne ustanove;
  • v procesu mediacije sta udeležena vsaj dva učenca oz. dijaka, med katerima je prišlo do nesoglasja, konflikta ali spora;
  • udeleženci v sporu morajo biti pripravljeni nastalo situacijo razrešiti na miren, strpen in produktiven način (v temeljnih pravilih šolske oz. vrstniške mediacije je eno izmed pravil tudi to, da se udeleženci v sporu zavezujejo h govorjenju resnice in iskanju rešitve za nastali problem);
  • pri tem jima pomaga tretja, nevtralna oseba (pri vrstniški mediaciji obvezno dve), ki z različnimi znanji, veščinami in tehnikami učencema, ki sta v konfliktu, pomaga pri razlagi različnih pogledov, izražanju želja in potreb, da bi poiskala najboljšo med možnimi rešitvami;
  • proces mediacije je uspešen, če učenca (lahko tudi učitelj in učenec, starš in učitelj idr.) prideta do rešitve, ki je taka, da sta z njo zadovoljni obe strani;
  • s šolsko in vrstniško mediacijo mladostniki usvojijo pomembne življenjske veščine;
  • pridobljene veščine lahko mladostniki uporabljajo v vsakdanjem življenju;
  • mediacija spodbuja učence, da raje uporabljajo mediacijo, kot da bi spore reševali nasilno;
  • mediacija povečuje samospoštovanje in izboljša samopodobo;
  • ker mediacija pomaga razumeti različna stališča in čustva, privabi iz učenca opravičilo, priznanje, željo po odpuščanju, povrnitvi in prijateljstvu;
  • mediacija prispeva k osebnostni rasti tako učiteljev kot učencev;
  • mediacija pomaga učiteljem, da imajo več časa za poučevanje;
  • mediacija deluje tudi preventivno in ni uporabna samo za razreševanje konfliktov;
  • mediacija je proaktivno naravnan vzgojni pristop;
  • mediacija izboljša šolsko klimo;
  • mediacija pripomore k prevzemanju odgovornosti, saj prepusti učencem, da sami avtonomno iščejo rešitve za probleme, kadar je to v njihovi moči;
  • proces mediacije je prostovoljen;
  • proces mediacije je zaupen;
  • mediator je nevtralen, ne postavlja se ne na eno ne na drugo stran;
  • mediator daje moč udeležencem in uravnoteža moči, če je to potrebno;
  • mediator ne posega v vsebino in ne svetuje;
  • mediator ni pooblaščen za sprejemanje odločitev;
  • mediator ustvarja varno pogajalsko okolje in pospešuje pogajanje;
  • ker ima mediator v mislih temeljni cilj mediacije, torej sporazumno rešitev, je pozoren tudi na to, ali sta udeleženca mediacije prišla do poštenega dogovora, ki pomeni za oba win – win situacijo.

Več informacij o mediaciji lahko izveste na povezavi: http://center-mi.si/mediacija.html

(Skupno 192 obiskov, današnjih obiskov 1)